Salgshallen

Storgata 36a

2 etg

0182, Oslo

Audun Jansen Haga

Bird's eye

01—30/10/2022

En bjørkefink møter et vindu
I april tipset jeg noen av mine verkstedskolleger om at jeg trengte døde fugler. En dag noen uker senere kom en av dem til unnsetning; han hadde sett en på vei til skolen. Han sendte meg koordinatene og et bilde, og jeg syklet umiddelbart bort til Carl Berner for å lokalisere den. Etter å ha surret rundt i området den skulle befinne seg i i noen minutter, tok vaktmesteren i borettslaget - som sto og malte dørkarm og holdt øye med meg - kontakt. Han forhørte seg, med skepsis i stemmen, om hva i alle dager jeg slang rundt der etter. Jeg forklarte situasjonen; at jeg hadde fått tips om at det lå en død fugl bak hekken her, og at den fuglen ville jeg ha. «Sånn å forstå!», sa vaktmesteren, og all mistenksomhet var borte som dugg for solen. Han fortalte at han nylig hadde kastet en vakker, ferskenfarget, liten sak inn i et buskas, som en provisorisk begravelse, og for å skjule den for sarte borettslagsbeboere. Han kom stadig over døde fugler, sa han. De flyr inn i vinduene og faller til bakken rundt husene. Det bodde dessuten en tårnfalk her i borettslaget, kunne han fortelle. Den hadde også hadde hatt et ublidt møte med vinduer ved to anledninger, men hadde kommet seg begge gangene. Og en annen beboer drev for øvrig med pleie og rehabilitering av slitne duer på badet sitt. Og forresten så var det bare å ta kontakt hvis det skulle være behov for flere fuglelik! Jeg fikk nummeret. Fuglen ble pakket pent inn i en plastpose, og jeg syklet tilbake til skolen. Fuglen havnet deretter i tørkeskapet i tre uker, for så å bli kremert oppå en keramikkflis, på 1280 grader celsius. Den etterlot seg en ørliten dam av brunaktig glasur, og et sprøtt lite skjelett på toppen.

Audun Jansen Haga arbeider hovedsakelig med keramikk. I hans kunstneriske praksis ser han på barndommens vidsyn og særegne logikk. Dette gir seg uttrykk i valg av motiver og tematikk: Kvasse klør og lynraske fly, bibelhistorier og rekorder, vulkaner, stjernefødsel og bomber. Dette påvirker det visuelle, som er konkret og grovt, så vel som den kreative prosessen; som er basert på assosiasjonsleker, samling av naturmaterialer og eksperimentelle brenningsteknikker. Resultatet er poetisk, med et episk anslag, og et snev av noe mørkt og underjordisk, med et svakt ekko av haukeskrik.

Audun Jansen Haga (f. 1992, Arendal) har en bachelor i keramikk fra Kunsthøgskolen i Oslo. Han har også svennebrev som keramiker og fagbrev som glasshåndverker. Hans tidligere arbeider har vært vist i duo- og gruppeustillinger blant annet ved Galleri Seilduken (KHiO) i Oslo (2020/2021/2022), ved Kunstplass Contemporary Art, Oslo (2021), Salgshallen Kunstutsalg (2021) og på Drøbak Kunstforening (2022).

Tidligere

Meny

Siste nytt